Etikettmat-oppskrifter-på-kaker-og-desserter
Läst 37732 ggr
maax
2011-02-10, 09:53

Gode vafler

2 dl fløte

2 ss fiberhusk

2 egg

1 ts bakepulver

2 dl melk

Bland fløte, melk og fiberhusk. La stå i ca 20 minutter, til røren blir tykk. Tilsett deretter egg og bakepulver. Stekes i vaffeljern og nytes med pisket fløte, smør eller noen god fyll.

Lic. kostrådgiver i LCHF

Farwuq
2011-02-10, 09:57

Jag misslyckas alltid med våfflor, de fastnar i våffeljärnet.

Tungan ute

Vad kan "fiberhusk" tänkas heta på svenska (eller skånska om du nu råkar kunna det)?

Obestämd

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

maax
2011-02-10, 12:16

Man må ha mye smør…Skrattande

Jeg tror at produkten har samme navn på svensk. Helsekostbutikker og ICA Kvantum selger fiberhusk som er pulveriserende Psyllium frøskaller (helt gluenfri).

Lic. kostrådgiver i LCHF

Farwuq
2011-02-10, 12:19

OK, tack så mycket

Glad

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Rita-S
2011-02-12, 21:59

Fiberhusk heter det även på svenska. Både Ica och hemköp har det här i glutenfria hyllan. Där finns hos hemköp även Fibrex :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Farwuq
2011-02-13, 09:12

Man tackar.

Glad

Rita-S
2011-02-13, 10:36

det var så lite så :) Erfarenhetsmässig är det dessutom billigare i mataffärn mot hälsokosten.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

boing87
2012-07-12, 12:04

Vad är "fløte" på Svenska? :D

Farwuq
2012-07-12, 13:25

Fløte är grädde.

Glad

På danska blir det fløde.

Flört

http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%B8te

boing87
2012-07-12, 23:21

Tack för svaret:D

Mooniq
2016-07-27, 08:36

Om man har teflonbelagd våffeljärn, är det gott att vispa ihop 1 ägg och 2 dl finriven ost och lite smält smör eller smaklöst kokosfett. Goda som dom är eller med lite vispad grädde och mosade bär.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen