Annons:
Etikettlchf-kost-problemer
Läst 6297 ggr
Penobles
11/29/19, 8:38 AM

Ketogen kost, obalans i elektrolyter

Jag är kvinna, 49 år och har ätit liberal LCHF i sex-sju år. Hade fruktansvärda omställningsproblem i fyra-fem månader innan jag tog mig igenom. De senaste fyra månaderna har jag gått över till ketogen kost och jag fick samma omställningsproblem med huvudvärk, trötthet och hjärtklappning. Dessa besvär kvarstår. Jag är i förklimakteriet, frisk, normalviktig och tränar styrka när jag orkar, vilket jag inte gjort på länge.

Det jag behöver hjälp med är att balansera elektrolyterna. Jag har hjärtklappning och oregelbundna hjärtslag, huvudvärk, muskelryckningar och kramp, framförallt i fötterna. Lider av trötthet, muskelsvaghet, yrsel och koncentrationssvårigheter. De tillskott jag tar är L-lysin, L-tryptofan, järn, zink, magnesium, kalcium (har dragit ner på mejeri i och med keto), kalium, vitaminer (C, B-komplex och D), Q10, omega3, selen, fytoöstrogen, klimadynon och progesteron.

Mina symtom passar in på brist av natrium, kalium, kalcium och magnesium, men jag saltar extra och tar de andra i form av tillskott. Det är ration jag inte får till. Jag kräver stora mängder magnesium för att inte återfalla i depression, ligger just nu på 800 mg/dygn men kan ibland behöva gå upp till 1200 mg/dygn. Kalcium har jag precis börjat med, tar 1600 mg/dygn och kalium 1400 mg/dygn. Vet inte riktigt hur mycket natrium jag får i mig.

Hur ska jag göra för att balansera nivåerna? Jag är nöjd med hur min kropp svarar på keto, men det är inte värt det i längden om jag inte har någon energi för jag orkar varken jobba eller träna. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Annons:
Amandla
11/29/19, 10:06 AM
#1

Hej! Den här sajten har inte varit aktiv på flera år.  Gå in här istället:

https://kolhydrater.ifokus.se/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Zepp
10/12/20, 10:22 PM
#2

#0:
Jag är tveksam om att det handlar om elektrolyter.. i så fall så beror det mest troligt på alla kosttillskott du äter!
Dvs mickla inte med Kalium utan läkares inrådan.
Allt det andra får man från en normal diet, från bra råvaror.
Aså andra omställningen, det tyder på underliggande problem, det brukar oxå gå över.. omställningsproblemen är jättejobbiga, goda indikationer är "död råtta i munnen" samt "riddarustning", tyder främst på omställningsbesvär!
Det tar bara 1-12 månader, beroende på metabolt tillstånd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: