Annons:
Etiketthva-skal-jeg-spise-og-ikke-spise
Läst 36292 ggr
KallaMigMimmi
1/20/13, 3:25 PM

Byta mot bröd

Vad kan man byta ut brödet mot? finns det något bröd som är bättre att äta? va med rågbröd eller knäkkebröd?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
Zepp
1/20/13, 3:35 PM
#1

Helst skall man undvika bröd.. men om man är händig kanske man kan baka surdegsbröd?

Saken är väl den att bröd gärna ersätts med riktig mat, dvs ät tre gånger om dagen.

Ioförsej förstår jag att i Norge så är man i princip brödberoende, man äter inte mat på lunchen utan medhavda smörgåsar?

Ta i så fall med mer riktig mat.. i Sverige äts mat på lunchen, ofta finns microvågsugn att värma medhavd mat i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KallaMigMimmi
1/22/13, 12:11 PM
#2

Hehe nu är det så  att jag är svensk i danmark så här äter dom ju også alltid bröd på lunchen, men jag kommer aldrig att venja mig vid det måste ha mat på luchen! men det är frukosten som blir svår utan bröd. surdegsbröd är det bra? är det inte mycket jäst i det?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Zepp
1/22/13, 2:20 PM
#3

Inte om det är riktigt surdegsbröd.. då är det jäst med syrningskultur och inget annat.

Grejen är väl att sådant finns inte i affären, det du köper där är konstgjort.. med jäst och tillsatt syra.. så det ser ut som äkta och nästan smakar som det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KallaMigMimmi
1/22/13, 3:40 PM
#4

ok är det så det är, anske finns det något bageri som gör det annars får jag kolla om jag kan lyckas med det själv

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Mantissa
4/18/13, 8:29 PM
#5

Kolla om du har något riktigt bageri i närheten där du bor om du vill ah bra bröd. Var inte rädd för att fråga om de använder tillsatser eller jäst i sitt bröd, det är konsumentkunskap du har rätt till!
-bagerianställd-

[Majbot]
5/27/13, 1:40 PM
#6

Lowcarb bröd, det som carbzone gjort :)

Annons:
mtt78
8/21/13, 10:41 PM
#7

Här finns flera recept på bröd och knäckebröd som har väldigt lite kolhydrater 🙂

Mooniq
7/27/16, 8:20 AM
#8

Här är lättbakat och gott långpanne-bröd. Lätt att göra.

h2 { margin-top: 0.17in; }h2.western { font-family: "Times New Roman",sans-serif; font-style: italic; }h2.cjk { font-family: "Droid Sans"; font-style: italic; }h2.ctl { font-family: "Lohit Hindi"; font-style: italic; }p { margin-bottom: 0.08in; }BRÖD – lite kolhydrater 225 grader, 10 - 12 min.

2 msk fiberhusk
4 dl hela skalade sesamfrön – (crunchy-känsla på brödet)

ELLER 2 dl (100gram)mald/riven sötmandel/frön
2 tsk bakpulver
4 dl riven ost, (ca 130 gram) gärna stark ost = god smak
6 ägg

Ev nån smaksättare, se nedan

Blanda samman allt. Det blir en relativt lös smet.
Häll smeten på bakplåtspapper.

Bred ut tunt med en slickepott så det täcker hela pappret.
Grädda i mitten av ugnen.
Låt svalna, skär i rutor.
Går bra att rosta. Går bra att frysa in.

Förvara brödet i kylen, då det innehåller ägg och ost.

Man kan använda:

Pumpakärnor finriven

Solrosfrön finriven

Mandel finriven – god till smörgåstårtsbottnar, då den blir som ett vitt bröd

Skalade Sesamfrön – finriven- eller hela

Valnötter, finriven – eller andra typer av nötter, de som har stark smak bör man blanda med tex mandel så inte brödet får för mycket nötsmak.

Man kan även blanda i:

soltorkade tomater – finhackade 1 dl

oliver – hackade 1 dl

vitlök – inlagda , finhackade 2- 3 klyftor

Kummin 1-2 msk

pizzakrydda. 1- 2 msk

Parmesan kan strös över smeten innan gräddning

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Roe Deer]
6/23/17, 9:33 AM
#9

Jag är glutenintolerant, havreallergiker och reagerar på bovete likaså. Förutom det så tål jag heller inte mjölkprotein… Så jag förstår att du gillar bröd, det gjorde jag också… Jag bytte ut mycket mot bovete innan jag insåg att jag reagerade på detta med. Men det är supernyttigt om du vill övergå till gröt! Det är ju rent från alla andra ingredienser som bröd innehåller. Det är varmt, mättande och supernyttigt och gott med kanel! ;) 

Idag så äter jag frukt på morgonen med frön, det är ju också ett alternativ. 

Men till lunch och middag är det gryner som gäller: Quinoa, ris.. med tillbehör. 

Du frågade om det fanns något nyttigare alternativ till vanligt bröd. Bröd är ju känt för att vara "bukfyllare", du blir mätt men det fastnar i tarmarna och är inflammatoriskt. Satsa på så rena ingredienser du kan, gärna osötat. Bakar du själv så vet du ju åtminstone vad du stoppar i dig =)

Upp till toppen
Annons: