Annons:
Etikettmat-oppskrifter-på-kj-tt
Läst 17980 ggr
Seglarina
10/21/12, 7:10 PM

Recept med valkött

Hej på er "lavkarbokolleger" i Norge.

Jag bor i Bohuslän, en kväll i våras började jag snacka en en kille på busshållplatsen som var på väg hem från arbete i nordnorge. Han berättade att han köpt valkött där och hade med hem i resväskan. Hur det nu kom sig så fick jag en bit av honom. Den har nu sen dess legat i min frys, men tänker nu att jag borde göra något gott med den.

Någon här som har förslag på goda recept med valkött? Kolhydratsrestriktivt förstås.Skäms

Annons:
Perly
10/24/12, 7:00 PM
#1

Lämnar ett avtryck då val är så pass ovanligt, iallafall för mig, så vill se vad folk gör på det (:

Alltid Oavsett

Seglarina
10/24/12, 7:11 PM
#2

Det händer ju inte så mycket i danna tråd. Jag hittade detta själv:

http://gammaldagsmat.blogspot.se/2009/11/valkott-och-kalvkott-av-alg.html

fast jag skulle vilja göra något mer fetligt, eftersom jag inte vet om jag någon mer gång i livet kommer att få äta detta.

Perly
10/24/12, 7:48 PM
#3

Hm, hittade just denna sidan http://www.hvalbiff.no/hovedside.asp?fldr=1&id=0 kanske kan hitta något där? (: Tydligen olagligt att föra valkött över den norska gränsen med Förvånad

Alltid Oavsett

Seglarina
10/24/12, 8:00 PM
#4

Oj då! Har nu erkänt att jag har tagit emor smuggelgods Skäms Annars är det synd att det är höst och grillsesongen klar, hade tydligen varit en höjdare. Ska kanske inte sparas till nästa.

Perly
10/24/12, 8:33 PM
#5

Hehe bäst du slår upp grillen i vardagsrummet o äter upp den delen beviset Oskyldig

Alltid Oavsett

Seglarina
10/24/12, 8:52 PM
#6

Ja får väl göra det Glad

Annons:
Farwuq
11/6/12, 6:42 AM
#7

Valkött åt jag på 70-talet då det fortfarande fanns att köpa. Vad jag minns var det väldigt mörkt i färgen och smakmässigt ingen större hitt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
11/6/12, 2:23 PM
#8

#7 skrivet av Farwuq

Jag mörkt är det. Min bit ligger i frysen förpackad i genomskinlig plast, så det ser jag. Jag har för mig att mamma ibland hade valkött på menyn, men hur det smakade kommer jag inte ihåg. Få väl hoppas att det, som med så många andra råvaror, beror på kocken hur det smakar. :-)

Farwuq
11/20/14, 7:31 AM
#9

Jag väcker denna avsomnade tråd för att se vad som hänt sedan sist.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

NiklasTyreso
8/15/15, 11:33 PM
#10

Vi ska inte äta val för de förökar sig så långsamt att om fler än norrmän och japaner fiskade val hade de varit utdöda!😱

Croj
9/13/15, 2:28 PM
#11

När jag var barn fick vi ibland valbiff och jag minns att jag inte alls gillade det. Och nu är valar som sagts redan utrotningshotade. Men när du nu redan har köttet så… stek det skulle jag säga, i skivor och ät med nåt kryddsmör.

Upp till toppen
Annons: