Annons:
Etikettsykdommer
Läst 814 ggr
raphanus
2010-11-19 18:31

Laks beskytter mot psykotiske symptom

At feit fisk er nyttig for hjertet veit vi. Nå viser det seg at den også beskytter mot psykotiske symptom, skriver den svenske morgenavisen Metro**.
**

Laks har tidligere vist seg å være betennelseshemmende, bra for blodkarene og hjertet og skal gi viss beskyttelse mot kreft. Nå har vi ennå en grunn til å spise den og annen omega 3-rik fisk. Ifølge en svensk undersøkelse som presenteres i bladet Modern psykologi kan fisk beskytte mot psykotiske symptom. Maria Hedelin, forsker ved Karolinska institutet er ikke forbauset over resultaten av undersøkelsen.

- Nei, det kan jeg ikke si at jeg er. Den går i linje med vår hypotese at forskjellige typer fett kan påvirke hjernen, sier hun.

I undersøkelsen har forskerne fulgt over 30.000 kvinner i ti år, med vekt på deres helse og kost. Da kunne de se at psykotiske symptom var dobbelt så hyppige hos dem som sjelden eller aldri spiste fisk sammenlignet med dem som spiste fisk tre til fire ganger i uka. Teorien er at det er fettet som er nøkkelen.

- Det kan jo være andre ting som samvirker med fettet. Men det var jo fremst de fete fiskene som påviste dette, sier Maria Hedelin

Ifølge Maria kunne resultatet til undersøkelsen innebære at vi begynner med å gi kostråd til schizofrene, men hun peiker også på at flere undersøkelser må bli gjort før vi kan si at denne første undersøkelsen stemmer.

Annons:
Farwuq
2010-11-19 21:18
#1

Åh, jag älskar lax.

Glad

Å, jeg elsker laks.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

raphanus
2010-11-19 21:35
#2

#1 - Spis i vei da vel!

Upp till toppen
Annons: