Annons:
Etikettlchf-og-trening
Läst 1735 ggr
basse85
2010-12-08 21:27

Karbohydrater per dag

Hva er anbefalt karbohydrat mengde pr. dag hvis man tenker langsiktig? Ønsker å vite hva man bør ligge på over lang tid. Trener 2-3 ganger per uke.

Annons:
maax
2010-12-08 21:47
#1

Du kan prøve med 50 gram per dag. Spis karbohydrater i form av grønnsaker.

Lic. kostrådgiver i LCHF

raphanus
2010-12-08 23:22
#2

Du kan også kutte dem helt ut, hvis du er sikker på at du ikke ville bli lei av bare kjøtt og fett.

maax
2010-12-10 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I en intervju fortalte Jonas Colting om sin kosthold. Jonas driver med ekstrem idrett og synes at man bør redusere inntak av karbohydrater:

"På morgonen kanske före ett löppass, en kaffe (svart) och tre stycken av mina hemmagjorda kokosbollar. Jag gör dem på hackade valnötter, pumpakärnor, kokosfett, kokosflingor, strödadlar. De är väldigt protein- och fettrika. Sen är det skillnad på "finkaffe" och "fulkaffe", är det riktiga kaffebönor så tror jag kaffe är en mycket bra produkt."

"Till lunch fräser jag exempelvis ihop en mix av broccoli, spenat, brysselkål, gröna ärtor om jag fräser i färsk ingefära, vitlök, koriander, kardemumma, mejram och så vidare. Sen kan jag äta en bit ungsstekt lax till det, eller att jag wokar i färsk oxfilé."

"Till middag äter jag ofta en stor fräsch grönsallad på spenat och mangold, ett urkärnat granatäpple, avokado på det. Sen brukar jag fräsa upp en eller två bitar oxfilé i smör och vitlök, och jag steker ofta lite sparris också, det är gott."

Lic. kostrådgiver i LCHF

basse85
2010-12-10 20:34
#4

Hva anbefaler dere å spise etter en treninging?

Zepp
2010-12-11 16:07
#5

Så länge man är amatör och tränar för hälsa, kondition och välbefinande skall man äta när man blir hungrig.

Ju närmare elit man befinner sig ju viktigare är det att äta rätt och att få i sig allt man behöver.

Och då förutsätter jag att du äter en väl sammansatt kost under dygnet i övrigt.

Om man däremot lever av en undermålig kost kan det vara motiverat med diverse proteindrinkar och sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: